من خلال تجاربي الشخصية،ودراسات اعظم الشخصيات علي مر التاريخ،وجدت القواسم المشتركة،والتي يطلقون عليها الان "امراض نفسية"

"علم النفس السلبي"


تقريبا اغلبكم بيسمع الكلمة دي لاول مرة،فكرة علم النفس السلبي،فكرة غريبة ومش منطقية بالنسبة لكثير من الناس،ازاي ممكن علم النفس اللي بيساعد في التخلص من الامراض النفسية يبقا سلبي ومينجحش في علاجها..!


ممكن نمسك الموضوع من البداية خالص،اي دليلك ان الاكتئاب مرض نفسي؟

هتقولي قالولك..طب مين قالك؟،هتقولي كذا كذا دكتور في كذا كذا وعمل تجربة كذا علي كذا واكتشف ان فيه وجود للامراض النفسية..


حلو جدا الكلام،معني كده ان علم النفس قائم علي التجارب علي النفس البشرية،معني كده لو نجحت اي تجربة في انها تثبت اي شيء في علم النفس المفروض ان المجتمع العلمي يؤمن بيها صح..؟

طب انا مش هكي تجربتي انا..هحكي تجارب لمجموعة من البشر..اي شخص من الناس الناجحين في اي مجال،مثال لو كان فقير وبقا غني،هتلاقيه بيوصف احساس الفقر انه كان حلم مثلاً وأنه كان بيتعذب في الفقر،ركزو هتلاقو ان دي حالة اكتئاب طب حالة اكتئاب ليه بقا مش زي حالات الاكتئاب العادية يعتزل بنفسه ويتحول بالتدريج للانطوائية..!


طب اي هل الامراض النفسية مش شغالة بالشكل اللي المفروض انها تشتغل بيه طب نطلع الفيشة ونركبها تاني..!

الحقيقة ان المرض النفسي مشتغلش بشكله المطلوب لانه كان فيه دافع وهدف فا اتحول علم النفس كله سلبي مش مرض ده شيء بيؤدي لنتيجة متوقعة او متخطط ليها،ممكن القي حد يقولي بس اصلا ده مش شكل من اشكال الاكتئاب لان الاكتئاب بيصاحبه قلة الثقة بالنفس وتحقير الذات والخ..


وانا برضه عندي في علم النفس السلبي الاكتئاب بنفس الطريقة..عدم الثقة في الظروف والظروف ترجع للشخص في الاول والاخر،وعندي تحقير برضه للمكانه اللي الشخص فيها والمكانه بترجع للشخص..

يعني الاكتئاب اسمه اكتئاب لكن مش مرض مع كل الشخصيات،لكن لازم الناس تعرف ان الاكتئاب ممكن انه يكون شيء جيد وصحي في كتير من الاوقات،ومش ضروري انه يبقا شيء يتخاف منه..

وشكرا...

الاسمر

ألهمني ألهمني أضف تعليقك

التعليقات

تدوينات من تصنيف عائلة

تدوينات ذات صلة